verhalen 82

Op deze pagina verzamelen we verhalen van eigenaren over hun Albin 82 MS


Uw persoonlijke ervaringen, lief en leed en nog veel meer, alles wat te maken heeft met uw Albin, kunt u hier kwijt. Het mogen gerust sterke verhalen zijn, zolang ze maar binnen de grenzen van het geloofwaardige blijven.


Stuur uw verhaal per e-mail aan de Kring Van Albin Motorbootvaarders, zo mogelijk met een of meerdere foto's (gescand met 65 of 100 dpi op jpg formaat) en laat de anderen genieten of huiveren van uw belevenissen

Verhaal van Ad Tuyt,

voormalig eigenaar van de "Silverpit"

De boot is 12 jaar in ons bezit, we hebben aardig wat mijltjes gezeild met de Albin, hij doet qua zeileigenschappen niet onder voor een gemiddelde tour zeilboot, is erg stabiel en vaart goed hoog aan de wind, het snelste wat ik uit de boot gehaald heb is 8,2 mijl. Maar ja na een bepaalde leeftijd beginnen er allerlei lichamelijk kwaaltjes te komen en besloten een einde te maken aan onze ''zeilcarriere'', we wilden een motorboot kopen, maar we hebben eerst de mast van de boot gehaald en met de Albin door Nederland gevaren, we komen nu op plekjes waar met mast nooit konden komen, erg mooi en spannend en het bevalt ons best zo.

Nu over boot, de boot is 8.20 lang en 2.85 breed, de diepgang is 1.10 doorvaarthoogte 2.00, we kunnen onder vrijwel elke brug.

De naam van de boot is 'SILVERPIT' dit heeft enige toelichting nodig, wij zijn geboren Scheveningers en weten waar de haring gevangen wordt, ongeveer 70 mijl boven Den Helder was een haringput waar zo verschrikkelijk veer haring zat dat op z'n Schevenings werd gezegd 'SILVERPIT' het water zag zilver van de haring, vandaar 'silverpit' een Scheveninger spreekt put uit als pit, oftewel de zilveren put, de haring is nu weg. Dus 'SILVERPIT' bestaat niet meer,jammer.

In de boot staat een 36 pk Volvo Penta, ik heb vorig jaar een drie bladsschroef laten aanbrengen wat een verschil met de twee bladsschroef die er onder zat, veel rustigeren krachtiger. Wij vinden het heel lux dat er dubbele besturing op zit, 1 x stuurwiel en 1 x helmstok zodat je soms toch nog het gevoel hebt dat je aan het zeilen bent als je met helmstok stuurt, maar ja dat is eigenlijk jezelf bedriegen, so what zeg ik dan.

Op boot zit een startaccu en een accu voor de verlichting e.d. een omvormer van 600 watt en een oplader, diverse stopcontacten voor 220 volt.

Het is onvoorstelbaar dat in de achterkajuit 2 bedden zijn van 2.10 bij 0.90 m. Wij zijn 12 jaar geleden gevallen op grote en lage kuip, veel ruimte.

Het is fijn dat als je in slecht weer terecht komt dat deze boot verschrikkelijk veel kan hebben, maar ja wat wil je met een kiel waar 900 kilo ballast in zit.

Ik heb het idee dat ze vroeger echte polyester schepen maakte, het polyester erg dik en stevig, ze keken vroeger niet op kilo'tje meer of minder polyester, ik kom wel eens op nieuwe schepen, als je daar op loopt beweegt het dek.

Al met al zijn wij blij met de beslissing die we twee jaar geleden hebben genomen.

Ad Tuyt

Copyright 2016

De Silverpit van Ad Tuyt.


Note: Inmiddels is deze boot verkocht en is de eigenaar helaas bij de KVAMV niet bekend.