10-10-2014
Omdat ik, na het plaatsen van een andere motor, de tandwielkast helemaal beu was heb ik besloten om in onze Albin 21 een saildrive te plaatsen.
Dus alles wat niet meer nodig is gedemonteerd.
tandwielkast - aandrijfas - trillingsdempers van de tandwielkast - wierfilter en de bedrading van de motor losgekoppeld.
De motor kan er nu in zijn geheel uit worden gehaald.
tevens de keerkoppeling verwijderd van de Yanmar motor
15-10-2014
Mijn vriend wist een bedrijf in Putten dat aanbouwplaten verkoopt om de saildrive te koppelen aan de Yanmar 2 GM 20
Het bedrijf Dintra heeft deze plaat geleverd.
Het is een standaard aluminium plaat met sleutelgat rond 88mm passend op de Selva saildrive.
Om nu aan de Yanmar te koppelen was er ook nog een ring van RVS nodig, ook die is geleverd door Dintra
Het is nu een verloop van SAE6/SAE7
SAE6 is de aansluiting van de saildrive en SAE7 is de aansluiting op de Yanmar motor.
23-10-2014
Fundatie op bokken klaar gelegd en saildrive gemonteerd.
Het makkelijke is dat de montage in zijn geheel buiten de boot kan gebeuren zodat je er goed rondom bij kunt.
Ook de demperplaat moet vervangen worden omdat dit een 21 sleufgat is en dit moet een 10 sleufgat worden.
Nu wil het toeval dat mijn vriend deze nog had liggen, dus die hoef ik niet te kopen wat een behoorlijke besparing oplevert.
Helaas, deze demperplaat was te groot.
nu dus de te kleine demperplaat die meegeleverd werd bij de saildrive dmv. een ring passend gemaakt in het vliegwielhuis
foto's demperplaat met aangelaste ring
26-10-2014
Vandaag de aanbouwplaten bevestigd op de saildrive
foto's demperplaat met aangelaste ring
26-10-2014
Vandaag de aanbouwplaten bevestigd op de saildrive
Tevens de stellage gemaakt voor het uittakelen van de motor
27-10-2014
Begonnen met het uittakelen van de motor, deze schoongemaakt met remmenreiniger.
De oude fundatie verwijderd, daarna motorruimte schoongemaakt.
30-10-2014
Motor en saildrive verder passend aan elkaar gemonteerd.
Dit was een behoorlijk precies karweitje omdat het vliegwiel +/- 3 cm buiten de behuizing uitstak, dus de saildrive moest er 4cm vanaf blijven om geen draaiende delen te raken.
Hier een plaat ijzer voor gemaakt, rondgezet en exact op maat gemaakt zodat deze past in de uitsparing van het vliegwielhuis.
Daarna vastgelast aan de aanbouwplaat
04-11-2014
De nieuwe fundatie passend gemaakt op de bestaande fundatie en deze tijdelijk gefixeerd met een paar hoekjes.
Nu moeten er, vanwege stevigheid, aan weerszijden onder de nieuwe fundatie een balkje worden ingelamineerd, zodat straks de fundatie een geheel wordt met de boot. daarna gaan we de bovenkant in z'n geheel in lamineren.
Voor het zover is zal eerst het doorvoergat voor de saildrive gemaakt moeten worden en daarna testen met de saildrive of alles goed is want nadien kun je bijna niets meer corrigeren.
Vanaf bovenzijde gezien
Vanaf onderzijde gezien
waarschijnlijk zal het lager van de oude schroefas compleet verwijderd moeten worden ivm. de te maken doorvoering voor de saildrive.
07-11-2014
Na overleg met mijn maatje plaatsen we geen houten balkjes onder de nieuwe polyester fundatie maar maken van de oude ijzeren fundatie een nieuwe fundatie
Oude fundatie
Nieuwe fundatie
In de Albin 21 zitten van oorsprong stalen platen ingelamineerd, hierop werd de fundatie bevestigd dmv. van stalen platen.
Deze hebben we gebruikt om de nieuwe fundatie te maken zodat nadien de nieuwe polyester fundatie in principe op de bestaande fundatie rust. Op deze manier is alles goed en stevig verbonden met de boot.
Nieuwe fundatie bevestigd op de ingelamineerde stalen platen in de Albin 21
08-11-2014
De gel-laag geschuurd tot op het polyester, een vuil karweitje, alles zit letterlijk onder het stof.
Dit is nodig zodat de epoxy goed hecht aan de boot.
De nieuwe fundatie in de zinkprimer gezet en vast geschroefd, de bouten ingesmeerd met Loctyte ter voorkoming van los trillen.
Dit moest gebeuren omdat je nadat de nieuwe fundatie is gezet en ingelamineerd je er niet meer bij kan.
De nieuwe fundatie dmv. de trillingsdempers vast gezet, het geheel staat nu al op zijn definitieve plaats.
Oude kraan
11-11-2014
gat voor doorvoer staartstuk in de boot gemaakt met behulp van een recipro zaag
Nadat het gat was gemaakt kon je zien dat op die plaats de boot bestaat uit een binnen- en buitenschaal.
De buitenschaal is ca. 1,5cm dik en de binnenschaal 0,5cm.Deze zijn verbonden door een kitlaag.
10-11-2014
Van de saildrive de kraan voor watertoevoer naar het wierfilter afgedraaid. Hier plaats ik een kogel afsluiter met een hendel die makkelijker bedienbaar is dan een draaiknop.
Hierna bleek dat ook het schroeflager voor een gedeelte moest worden verwijderd anders past het staartstuk er niet in.
Dit komt omdat we voor de roerkoning moeten blijven en ook zit voor de roerkoning nog een dwarsbalk ingelamineerd.
mijn maatje bezig met verwijderen van het schroeflager met de reciprozaag
een eerste passing! geen slecht resultaat
Het staartstuk moet worden aangebracht dmv. een schuine beweging naar beneden. Door te weinig ruimte in de Albin 21 gaat dit niet.
De enige oplossing is het ontmantelen van de saildrive zodat alleen het stuk naar beneden overblijft.
Het stuk dat nu overblijft kan als eerste worden vastgezet en daarna het bovenste stuk van de saildrive vast aan de motor zodat alles in zijn geheel van bovenaf kan worden geplaatst.
De schroef zit iets meer naar de spiegel als voorheen in de oude situatie......dus perfect!!!!
Daarna de fundatie ingelamineerd, deze kan nu lekker uitharden waarna het geschuurd kan worden een likje verf en alles definitief monteren.
Deze week bezig geweest om de nieuwe polyester fundatie verder in te lamineren en af te werken.
Nu 18-11-2014 is dit gereed en de fundatie geschuurd.
Ook zal ik alles goed schuren en in de twee componenten lak afwerken omdat ik er nu goed bij kan.
De motor en saildrive hebben we als eerste passing op de fundatie geplaatst en het geheel afgesteld zoals het uiteindelijk moet komen.
maken van de uitsparing
Omdat de schroef iets meer naar achter is gekomen moest er in het roer een uitspareing gemaakt worden. Tevens ontdekte ik dat er in het roer ongeveer
1 liter water zat, dit werd veroorzaakt omdat een eerdere reparatie, door wie???, niet correct was uitgevoerd, ook dit kan ik nu herstellen.
goed te zien is dat het roer uit meerdere lagen bestaat.
buitenkant polyester en dan naar binnen aluminium - polyester en een kern van hout
Uitsparing maken
Ook ontdekte ik, met het uitnemen van het roer, dat de roerkoning los zit.
Om lekkage te voorkomen zal ik deze opnieuw monteren met epoxy.
21-11 t/m 24-11-2014
Nog twee trillingsdempers gezet, nu staat de motor op vier en de saildrive op een trillingsdemper, tesamen dus vijf stuks.
De fundatie geschuurd en gelakt in twee componenten in de kleur RAL 2010
Het roer is hersteld en de oneffenheden weggewerkt, voordat er antifouling op komt heb ik dit ook in de twee componenten gezet.
Met extra epoxy de roerkoning verstevigd.
01-12-2014
Eindelijk is de dag gekomen dat de sialdrive op zijn plaats gemonteerd kan worden.
Onder de rubberen flap een laagje Sykaflex gelegd, na montage kwam de Sykaflex onder de rand uit zodat alles goed is verzekerd van water dichtheid.
In de middag kwam mijn maatje en hebben we de motor met daaraan het resterende gedeelte van de saildrive op zijn plaats laten zakken.
Dit was even een lastig karweitje omdat de naaf excact in het bovenste deel moet schuiven.
het boven en onder gedeelte van de saildrive dmv. vloeibare kit samengevoegd.
05-12-2014
Het vloergedeelte moet worden aangepast omdat de motor circa 20cm meer naar voor is gekomen.
Iets minder zitruimte maar dit is ingecalculeerd van te voren, niet zo'n probleem want er is nu een grotere zonnebank!!!!.
Boven de saildrive is nu voldoende plaats om er een bak onder te maken waar weer diverse spullen kunnen worden opgeborgen en dat is alleen maar luxe in een Albin 21
de vloer aangepast alsmede de plaat boven de motor. Deze bestaat nu uit twee delen wat makkelijker hanteerbaar is dan één grote plaat.
Tevens boven de saildrive een opbergruimte gemaakt.
De waterlock stond in het verlengde van de boot aan bakboordzijde.
Deze heb ik gedemonteerd en in de breedte geplaatst tegen de spiegel naast de rioerkoning.
Een paar kleine aanpassingen van de RVS zwanenhals en weer alles gemonteerd.
Nu ook weer meer ruimte onder de bank aan bakboordzijde.
14-12-2014
de motorruimte verder geisoleerd en de gashendel opnieuw afgesteld zodat vooruit ook daadwerkelijk in de saildrive geschakeld wordt naar vooruit.
het vervolg: De eerste proefvaart
Met klein gangetje en de motor op stationair de haven uit, ging goed
Eenmaal op open water het gas erop....verhip de saildrive schoot uit de vooruit en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Dan de boot maar weer uit het water en demonteren saildrive.
Bij de Selva Saildrive zit het schakelmechanisme onderin de staart, dus motor loskoppelen en Saildrive eruit genomen.
Eenmaal eruit demonteren van het staartstuk, een behoorlijk klusje.
Met de tekening van alle onderdelen bij de hand kwamen we tot de coclusie dat er een ring ontbrak. Deze zijn we bij Allpa in Nijmegen gaan halen, tevens gelijk een andere membraam en rechtse schroef 14x10 gekocht.
Alles weer monteren en proefvaart maken.
Ook nu schoot de saildrive weer uit de schakeling, Wat is er toch aan de hand?? De tandwielen en andere onderdelen in het staartstuk zien er goed uit. Dus eerst maar een nachtje over slapen en peikeren wat het zou kunnen zijn.
Mijn vriend en ik hadden toch het idee dat het aan de afstelling zou kunnen liggen.
Dus daar maar als eerste eens naar kijken.
De afstelmogelijkheden zijn niet zo erg groot en kan aan twee kanten van de kabel, op het dashboard bij de schakelhendel en aan de andere kant bij de Saildrive zelf.
Wat versteld en weer proefvaart maken.
Wat bleek......ook bij vol gas bleef de schakeling het goed doen zowel vooruit als achteruit.
We hebben nog wat aanpassingen gedaan zodat er nog een derde mogelijkheid bij kwam voor de fijn afstelling en niet alleen afhankelijk waren van de afstelling van de kabel. resultaat........Nog beter!!
Gelijk daarna besloten om de boot van Breda naar de thuishaven Lage Zwaluwe te varen, een tocht van drie uur via de sluis bij Oosterhout.
Alles is goed verlopen zodat we kunnen stellen...job done!
Dit was een behoorlijk, leuk en leerzaam project met het beoogde resultaat.
Geen gerammel meer van de tandwielkast, aandrijfas met kruiskoppelingen en geen vette troep meer onderin van al het doorsmeren.
We hebben het al over een volgend project: het aanpakken van het trimvlak van de Albin 21
Ben wel benieuwd of ik de enige Albin 21 heb met Saildrive!!??
John van Mechelen
Albin 21 "Cirrus"
Copyright 2016