AANSCHAF

Aanschaf

Enkele suggesties om op te letten als je een Albin (25) wilt kopen.

Mocht iemand aanvullingen hebben op of opmerkingen over onderstaande suggesties, laat het ons dan a.u.b. weten. Alle op- en aanmerkingen werken alleen maar positief.

Wat wij kunnen doen, is ervaringen met u delen. Hopelijk helpen we u daarmee een eind op weg. Verder is het een kwestie van heel goed kijken en zeer kritisch zijn. Vraag ook de hulp van iemand die meer ervaring heeft met boten. Maar laat u vooral niet verleiden door allerlei prachtige praatjes, want let wel: het is een boot van zo'n dikke 40 jaar oud. En als u het helemaal niet vertrouwt, vraag dan een deskundige van bijvoorbeeld de ANWB om een beoordelingsrapport van de boot te maken.

 

Wat mag zo'n boot nog kosten?

Als u op het internet kijkt, ziet u dat de meeste boten zo rond de 15.000 euro kosten (prijspeil 2013). Soms minder, soms meer. Dat ligt er aan hoe hij er uitziet, de algehele staat van de boot en welke motor ingebouwd is en ook nog aan de tijd van het jaar. Zoals u zelf ook wel weet zijn het voorjaar en de zomer tijden waarin iedereen graag het water op wil, dus kun je verwachten dat het bedrag dat je moet neertellen hoger is. Aan het einde van het seizoen komen voor de eigenaar de kosten voor winterstalling en onderhoud etc. om de hoek kijken. Dus wil hij zo snel mogelijk van z'n boot af. Het bedrag wat u dan moet neertellen kan (aanmerkelijk) lager zijn.

 

U hebt een mooie boot op het oog, maar waar moet u nu op letten?

U hebt diverse advertenties gezien, de prijs staat u wel aan en uiteindelijk gaat u op pad om uw keuze te bekijken. Zodra u de eigenaar, makelaar of bemiddelaar ontmoet, zal de boot de hemel in worden geprezen. Het is een puik bootje, absoluut geen mankementen, lekker in de verf, motor pas gereviseerd, hebben oude mensen op gevaren, kijk de wandelstok ligt er nog in, enz. enz.. Ook wordt vaak gezegd dat het bootje zo is verkocht, dus wordt u geadviseerd om wel snel te beslissen.........

Kijk hier doorheen. Wees zeer kritisch. Zeg absoluut niets toe en beslis ook niet direct. Laat het gevoel "liefde op het eerste gezicht" even rusten. Ga bijvoorbeeld eerst eens aan de hand van onderstaande checklist (mooi Nederlands woord) kijken wat er allemaal aan mankeert en of eventuele reparaties ook nog binnen uw budget liggen. Vraag ook of er rekeningen etc zijn: deze kunnen inzicht in de achtergrond van de boot geven.Ga met deze gegevens en indrukken naar huis en beslis dan wat u wilt.

Hieronder staan wat punten waarop o.a. gelet moet worden:

 

1. Hoe ziet de boot er in eerste oogopslag uit. Is hij netjes onderhouden of is het een “puinbak”.

 

2. Hoe ruikt hij van binnen. Als de boot vochtig is, stinkt hij.

 

3. Wordt de boot in de winter op de wal gezet of ligt hij altijd in het water. Het is beter dat een kunststof boot in de winter uit het water gehaald  wordt.

 

4. Hoe zien het dek en de romp er uit. Is de boot al (enige malen) geschilderd (hoe?). Wrijf eens met uw vlakke hand over het dekhuis en kijk of er geen wit poeder aan uw handen blijft zitten. Is dit het geval, dan is de gelcoat aan het verkrijten en moet u op een totale schildersbeurt rekenen (zo'n 3- tot 5 duizend euro als u het laat doen). Laat u niet in de maling nemen als de verkoper zegt dat er een meelfabriek in de buurt staat..... Dat werd een keer verkondigd! We hebben díe boot dan ook maar niet gekocht. Op een schip dat nat is van de regen ziet u bijna geen krasjes en beschadigingen. Dus het schip kan er dan veel mooier uitzien dan het in werkelijkheid is. Vraag ook of er een document is waar op staat vermeldt welke soorten/fabrikaat verf er op de boot zijn gebruikt.

 

5. Hoe zien de raamrubbers er uit. Zijn ze op de hoeken gebarsten, dan bestaat de kans dat u deze binnenkort moet vernieuwen. Ook het voorraam in de voorkajuit en het grote raam in de achterkajuit (deze zijn van kunststof) willen nog wel eens barstjes vertonen. Deze zijn dan ook t.z.t aan vervanging toe. De overige ruiten zijn van oorsprong allemaal van gehard glas. Kijk ook of er geen lekkage langs de ramen te zien is.

 

6. Het dak van de stuurhut bestaat uit twee delen. Het lijkt een valbeugel, dat is dat smalle stukje overdwars aan de achterkant. Kijk hier heel goed naar. Dit is een zeer kwetsbaar gedeelte, vaak is er vocht ingedrongen. Mensen willen hier nog wel eens aan gaan hangen, met gevolg dat het allemaal barstjes kan vertonen. Is dit het geval........ dan is reparatie mogelijk maar vraagt vakkennis.

 

7. De wandbekleding welke de werf toepast in de kajuiten is van een soort vinyl op een laagje schuimrubber. Dat schuimrubber is in de loop van de jaren volledig verkruimeld en u ziet in de meeste gevallen dat de bekleding los van de wand hangt. Als u er over denkt deze te gaan vervangen kijk dan even onder " Tips". Hierin wordt verteld waar nieuwe bekleding te koop is en is een globale prijs weergegeven.

 

8. De motor: Welke motor ligt er in en in welke staat verkeert hij. Vraag onderhoudspapieren, evt. rekeningen etc. Als er nog de originele motor in staat, dan is hij wel een dikke 40 jaar oud, dus is het vrij zeker dat hij wel vervangen moet worden. Dit kan een kostbare zaak worden. Als men zegt dat hij gereviseerd is, vraag dan de papieren en rekeningen. Soms heet het dat hij is gereviseerd als alleen de gloeipluggen zijn vervangen. Wees zeer argwanend!!

a) Voel voor het starten van de motor even of hij warm is, want dan heeft men de motor al eerder laten lopen om hem tijdens de verkoop vlotter te kunnen starten.

b) Kijk of de motor direct wil starten en men niet een tijdje moet doorstarten voordat hij eindelijk eens wil lopen.

c) Kijk of hij ook goed loopt, niet te veel rookt ( een Volvo Penta rookt overigens al enigszins vanaf de fabriek) en niet trilt, de eerste halve minuut mag een ouderwetse diesel wel wat onregelmatig lopen, maar daarna moet het gelijkmatig zijn.

d) Trek tijdens het lopen van de motor de oliepijlstok er uit en voel of uit de opening damp blaast. Dit is een teken dat er teveel druk in het carter staat. Een oorzaak kan zijn dat de zuigerveren versleten zijn (hoge kosten totale revisie van de motor!!!).

e) Kijk ook of alles er netjes uitziet en niet diverse onderdelen met touwtjes en ijzerdraadjes vast zijn gezet. Ook mag de motor niet te vettig zijn. Hij zweet dan, wat weer kan wijzen op slijtage etc. Overigens: een echt oude motor mag een beetje zweten zonder dat dat meteen betekent dat er ellende is.

Ook de koelwaterslangen zijn belangrijk om een blik op te werpen. Als ze gebarsten zijn komt dit ook op hoge kosten te staan. Branden er lampjes die NIET moeten branden op het instrumentenbord als de motor draait etc.

Kijk naar de staat van de accu's, zijn de accuklemmen niet gecorrodeerd en ziet de elektrische bedrading er netjes uit. Een goed elektrisch schema is heel prettig.

Controleer of de keerkoppeling het goed doet. Hij moet soepel en meteen schakelen. Hij mag niet rammelen. Lagers en/of tandwielen kunnen dan slecht zijn. Ook kan rammelen wijzen op een versleten demperplaat, dit hoort u als de motor langzaam in zijn werk staat.

Oude Albin motoren met aangebouwde keerkoppeling hebben in het verleden/heden nogal voor veel problemen met schakelen ( met name in de achteruit) gezorgd. Mocht dat probleem optreden, dan zal door ruimte gebrek in de boot de hele motor er uit moeten. Sowieso moet u, als er nog een originele Albin in staat er voorzichtig mee zijn; deze motoren zijn vrijwel zonder uitzondering “op”, en hoewel er bedrijven zijn die een revisie aanbieden achten wij dat niet verstandig. Het blijft een ouderwetse motor!!

Vaak zit er ook nog een oude Volvo Penta motor in. Mocht deze ook problemen geven en er zijn hiervoor nieuwe onderdelen nodig, dan moet u veelal behoorlijk diep in de beurs tasten. Revisie/reparatie kosten van beide motoren kunnen soms zo hoog oplopen dat het wenselijk is om te overwegen een geheel nieuwe motor te plaatsen. Wij raden revisie (uitzonderingen daargelaten) sowieso af!

Controleer de schroefas afdichting. Vaak is de "oude" schroefas ingelopen ter plaatse van de pakkingbus als gevolg van het te vast draaien van het zwevend binnenlager. Vaak wordt zo'n afdichting dan steeds slechter.

Als u de boel niet zelf vertrouwt neem dan a.u.b. iemand mee die er verstand van heeft.

 

9. Het onderwaterschip: Koop nooit een boot zonder het onderwaterschip te bekijken! Zie dat u de boot met een kraan uit het water krijgt en spuit hem aan de onderkant af. Kan minimaal een 75 euro kosten, maar is het later wel waard. Kijk naar de totale toestand. Wat moet u er zelf straks nog aan doen. Welk verfsysteem zit er onder? Is het een antifouling, welke soort (koperhoudend, zelfslijpend of hard) Als het harde antifouling is en het zit er al een aantal jaren op, dan is het een heel werk om dat er af te krijgen. Vraag ook wat er voor laag onder die antifouling zit. Een Albin heeft geen last van osmose! Ook bij de ANWB bevestigd men dat dit soort boten dit niet heeft.

Hoe is de staat van de schroef, is deze schadevrij. Is de schroef rammelvrij ter hoogte van het buitenlager? Is er speling? Zo ja, hou dan rekening met extra kosten.

 

10. Een proefvaart: Maak een proefvaart en kijk hoe de boot reageert.

Kijk of de motor op volle toeren ook rustig loopt en niet rookt, rammelt het roer? Dan is het staartslager uitgesleten, hetgeen overigens een kleine reparatie is.

 

11. De koopovereenkomst: Als u bij een botenbemiddelaar koopt, LAAT ALLES ZWART OP WIT ZETTEN WAT IS AFGESPROKEN!!! Geloof hun gladde praatje niet dat later overal over te praten is. Er heeft mij eens een bemiddelaar gezegd : als je maar goed kunt kletsen ben je een goede botenbemiddelaar. U hebt geen poot om op te staan als u de boot eenmaal hebt gekocht zonder een deugdelijk contract.. Vraag voor U iets ondertekent of mondeling afspreekt of u ook met de vorige eigenaar mag praten. Het gaat tenslotte wel om een behoorlijk kapitaal. Lees de kleine lettertjes in de koopovereenkomst welke de botenbemiddelaar of de jachtmakelaar u wil laten tekenen HEEL GOED. Als u daar problemen mee hebt vraag dan VÓÓR u tekent of u een kopie mag hebben om thuis te kunnen bestuderen. Vraag eventueel hulp van iemand die bekend is met contracten.

Koopt u van een privé persoon, maak zelf een koopovereenkomst. Dit is voor beide partijen prettig, vooral als er later toch nog vragen zijn.


Op deze website staan twee voorbeelden van een koopovereenkomst welke u hier kunt downloaden.


- Universeel koopovereenkomst gebruikt pleziervaartuig: Downloaden bestand.

- Aangepast koopovereenkomst voor Albin 25: Downloaden bestand.

 

12. Resumé: Als laatste: ga niet over één nacht ijs. Laat alles goed bezinken en laat het gezonde verstand zegevieren. Er zijn regelmatig Albin's te koop en zet verliefdheid op het eerste gezicht even op het zijspoor, want daar speculeren verkopers op.

De Albin is een heerlijke boot, maar u moet er echt voor kiezen. Hij heeft de binnenuitvoering van een zeilboot en daar moet je rekening mee houden.De stahoogte voor het aanrecht is ongeveer 1,75 meter. Er is een toiletruimte aanwezig met een pomptoilet, maar deze ruimte is wel erg beperkt. Wat fors gebouwde personen kunnen het hier wel benauwd in krijgen.

Kijkt ook eens even op de website onder het hoofdje "Folders en testen" Hier is veel informatie geplaatst zoals handboeken en testen. Deze kunt u zo downloaden en uw algemene kennis over deze boot uitbreiden.

 

En heeft u vragen over de boot die u op het oog heeft, neemt u dan contact met ons op. De organisatoren van de Kring van Albin Motorbootvaarders beschikt over een zeer ruime expertise en zonodig kunnen wij beschikken over experts op diverse disciplines.

Copyright 2016