Albinweekend 2019

Ons Albinweekend 2019 begon donderdag met het vertrek vanuit onze thuishaven in West-Knollendam (ditmaal met een volle tank met diesel :-) Via de Zaan en het Noordzeekanaal en Spaarndam naar Haarlem waar we de “Zonder Dollen!” onder de molen de Adriaan een mooi overnachtingplekje gaven. De volgende dag na een zonnig ontbijtje de trossen los en door Haarlem zuidwaarts de Ringvaart op. Via de Kaag (heel druk met zeilbootjes) langs het prachtige Warmond en Leiden om vervolgens via het Oegstgeesterkanaal naar onze eindbestemming Katwijk aan Zee te varen. In de haven aangekomen ons netjes aangemeld bij de aardige havenmeester (of heet dat havenjuf als het een dame betreft?)  en ontvingen zowaar een heuse goodybag. Een groot aantal Albinvaarders was reeds gearriveerd en lag al aan de steigers afgemeerd. Na een gezellig weerzien met alle bekende gezichten gingen Sandra en ik in Katwijk aan Zee een hapje eten in een heerlijk visrestaurant. Om half 8 verzamelde iedereen zich in het havenpaviljoen “Het roer Om” voor de traditionele steigerborrel en hapjes. Het was heerlijk weer dus met wat passen en meten kon iedereen op het terras plaatsnemen. Na afloop zocht iedereen weer zijn eigen kooi op. Na een heerlijke nachtrust ontbeten en vervolgens verzamelde we ons op de kade voor een korte busreis naar het smalspoormuseum in Valkenburg. Nadat Joop wel vier keer had geteld of we compleet waren kon de bus vertrekken. Na een klein half uurtje arriveerden we bij het museum. Eerst mochten we zelf rondkijken tussen de prachtige collectie van oude treinen, wagons en gereedschappen. Ook werd de geschiedenis van de diverse treinen en trams getoond aan de hand van beeld en geluid. Na een klein uurtje verzamelen voor een treinreisje (eigenlijk tram) langs het Valkenburger Meer. Onder een prachtige blauwe lucht tuften we rustig langs het water. Halverwege werd de locomotief afgekoppeld en omgereden om vervolgens aan de andere kant te worden aangekoppeld. In omgekeerde richting reden we weer terug naar het stationnetje. Op de naastgelegen parkeerplaats was een grote kofferbakmarkt zodat iedereen (vooral de dames) nog even lekker kon rondstruinen. Moe van alle inspanningen namen we gezamenlijk nog een lekker drankje op het zonnige terras. Onze buschauffeur had ondertussen de bus weten te keren en nadat Joop wederom alle koppen had geteld konden we weer vertrekken voor het middagprogramma. Na een kort rit arriveerden we bij de Jeu de Boules Vereniging Katwijk. Na een korte inleiding werden de teams gevormd en werd er twee maal een wedstrijd gespeeld. Hoewel het er in het begin nog rustig aan toe ging, werd er gedurende de tweede speelronde steeds fanatieker gespeeld. Na afloop stond iedereen met rode hoofden en zweet op de rug op de uitslag te wachten. Er werden diverse mooie prijzen verdeeld onder de winnaars. Na dit sportieve evenement liepen we terug naar de jachthaven. Aan boord ontdekte ik tot mijn schrik dat onze impellerpomp behoorlijk lekte zodat er een aanzienlijke hoeveelheid water onder de motor stond. Met de technische hulp van Fred de zaak losgehaald en de lekkage provisorisch verholpen. Toch maar eens kijken voor een vervanging van de 45 jaar oude Volvo Penta.   ‘s Avonds waren we wederom te gast in “Het Roer Om” voor een uitstekende maaltijd. Er was veel werk gemaakt door de beheerders om ons culinair te verwennen.  Na afloop van het eten werd er officieel afscheid genomen van “Mister Albin” Arthur Verheijen. Maarten bedankte Arthur voor zijn inzet voor de club de afgelopen jaren en gezamenlijk vertelden zij nog wat anekdotes wat zij zoal de afgelopen jaren hadden meegemaakt. Als dank ontving Arthur De (G)ouwe Pik(haak) en een diner bon om samen met Olga nog gezellig ergens een vorkje te prikken. Hierna volgde nog de complete uitslag van de Jeu de Bouleswedstrijd. Na een gezellige nazit verdween iedereen geleidelijk richting de boten. Op zondagochtend vertrokken we na een gezamenlijk ontbijt in het paviljoen weer allen huiswaarts of het vervolg op de vakantie. Onderweg hebben we nog flink wat liters water onder het blok weggepompt maar we zijn gelukkig drijvend weer thuisgekomen. Weer volop genoten (en weer een hoop wijzer geworden betreft de Albin). Iedereen bedankt voor de gezelligheid tijdens dit geweldige weekend!