De uitvoeringen

De uitvoeringen van de ALBIN 25

De Albin 25 Standaard



De Albin 25 werd in het begin geleverd met een Albin 2 cilinder benzinemotor van 20 pk, deze werd later vervangen door een Albin 2 cilinder dieselmotor van 22 pk. Opmerkelijk : al deze boten werden met een standaard stoffering geleverd, alles was goed als het maar blauw was ! Gordijnen, kussens, alles blauw. De motorkist scharnierde aan de achterzijde en was makkelijk toegankelijk door het kleine weg te klappen scheidingspaneel tussen kuip en kajuit



 



De Albin 25 de Luxe




Later is de boot voorzien van een zwaardere motor, aanvankelijk de Volvo Penta MD2B. Naderhand werd er ook de Volvo Penta MD3B geplaatst in de zogenaamde De Luxe uitvoering. De boot bleek aan de achterzijde voor deze motor te weinig draag vermogen te hebben. Bij een flinke snelheid helde de boot teveel achterover. Om geen lelijk trimplateau te moeten aanbrengen is de romp aan de achter/onderzijde enigszins aangepast. Dit ging ten koste van de karakteristieke waterlijn van de Standaard. De knik in de romp ter hoogte van de waterlijn werd aan de achterzijde naar beneden gebogen; onder de waterlijn werd de laatste 30 cm van de romp negatief afgebogen om als trimvlak te dienen. Dit alles resulteerde in een iets vlakkere vaart.


De Albin 25 de Luxe onderscheidt zich ook door een aangepaste losse motorkist (niet meer scharnierbaar en daardoor lastig te hanteren), in de voorkajuit werden twee kleine schuifkastjes aangebracht. Het karakteristieke wegklapbare scheidingspaneel tussen de kajuit en de kuip werd vervangen door een vaste kast/opberg rek. In de achterkajuit eveneens een opbergrek. De motorkist werd later uitgevoerd met een ander deksel waardoor je wat makkelijker bij de motor kon voor de dagelijkse inspectie. De bekleding van de Albin 25 de Luxe bestond uit gemĂȘleerde wollen bekleding en gele gordijntjes. Op den duur werden er alleen nog De Luxe uitvoeringen in Nederland geleverd.


De Albin 25 Fisherman



Deze uitvoering heeft de zelfde kenmerken als de Albin 25 de Luxe alleen heeft de achterkajuit plaatsgemaakt voor een grote ruime kuip. Motorisering en de uitvoering zoals bij de Albin 25 en de Albin 25 de Luxe.


De Albin 25 MS (motorsailor)



De Albin 25 de Luxe is ook nog als motorsailor uitvoering geleverd. Hiervoor werd de romp (van het type de Luxe) voorzien van twee kimkielen. Deze twee kimkielen waren keurig in de mal verwerkt. Dit gaf de mogelijkheid om de Albin 25 de Luxe ook uit te voeren met twee kimkielen (optioneel), dus zonder de zeil uitrusting. Het zeilplan bestond uit een aluminium mast (niet doorgestoken) , grootzeil en fok. Ter ondersteuning van de mast werd er een versteviging (buis) aangebracht tussen het dak van de voorkajuit en de romp.


De zeileigenschappen waren niet al te best, halve wind en aan de wind ging nog wel. Maar de windse eigenschappen zijn niet om over naar huis te schrijven, hetgeen ook gold bij het overstag gaan (de MS had geen aangepast roer !), waardoor je in de praktijk telkens de motor moest starten om overstag te kunnen gaan..........


 


Algemeen



Door de beschikbaarheid van de diverse mallen konden er de volgende combinaties gemaakt worden :


Een Albin 25 Standaard ; een Albin 25 Standaard met kimkielen

Een Albin 25 de Luxe ; een Albin 25 de Luxe met kimkielen ; een Albin 25 de Luxe als Motorsailor (met kimkielen)

Een Albin 25 Fisherman al of niet met kimkielen.


Copyright 2016