In de loop van de jaren van het bestaan van de Albin werf in Zweden zijn er meerdere modellen gebouwd waar een zeil op stond, om het simpel te zeggen.
De wereldwijd bekende Albin Vega is wel de topper geweest (en nog steeds mag dit jacht zich verheugen in een grote belangstelling), maar de kleinere Albin Viggen en de grotere Albin Singoalla waren en zijn bekende verschijningen op het water.
De Albin 25 werd in die tijd ook geleverd met een zeiltuig, en was dan formeel een motorzeiler…….maar echt zeilen kon je er niet mee….. De tijd waarin deze bovengenoemde jachten werden ontworpen en gebouwd waren de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Allemaal ontwerpen van huisontwerper Per Bröhall.
Per, en samen met hem de directie van de werf, zag wel in dat er met name voor de zeiler, die wil overstappen naar een motorboot maar eigenlijk de zeilerij niet vaarwel wil zeggen, de 25 MS geen optie was. Dus moest er een boot komen die voor die groep mensen geschikt zou zijn, en een boot die in de totale modellen range niet zou misstaan.
Opmerkelijk mag genoemd worden, dat de boot waar we het hier over hebben, de Albin 82 MS, eigenlijk het eerste jacht is geworden waarmee een wat modernere lijn werd ingezet. Samen met de Albin 30 zijn de lijnen wat strakker en wat minder conventioneel dan de jachten die daarvoor ontworpen zijn (dat Per naderhand “doorsloeg” met de uitgesproken lelijke Albin 26 is een ander verhaal). In alle in deze tweede alinea genoemde jachten zie je echter de kenmerkende lijnen van Albin; met name de bekende knikken in de romp zie je steeds terug.
Nu de 82 MS dus. Een boot, ontworpen met een absoluut zeilershart, maar met een hang naar het comfort van de motorboot.
Veel binnenruimte (voor Albin- begrippen zeer zeker), een achterkajuit, een ruime kuip, grote voorkajuit, en toch een goede zeiler. Een mooi onderwaterschip, enkele kiel…….onderwater een zeiler, bovenwater een slanke motorboot. Ook hier natuurlijk een kwestie van smaak, maar in onze opinie is het een geslaagd ontwerp wat in die tijd bijna revolutionair genoemd kon worden. Maar ook vandaag de dag is het een verschijning die er mag zijn.
Een goed harmoniërend geheel, mooi getuigd, goede zeileigenschappen, behoorlijk zeewaardig. Indertijd standaard uitgerust met een Volvo Penta 36 pk diesel; het aantal pk’s bleef maar naderhand werden er andere, modernere types ingebouwd.
Aan de binnenzijde voorin een tweepersoons bed, gevolgd door aan stuurboord een dinette en aan bakboord de kombuis. Verder naar achteren, naast de ingang, aan bakboord de toiletruimte, om vervolgens via een trapje naar de open kuip te gaan. Achter de kuip een achterkajuit met twee bedden.
Wij, de organisatoren van de Kring van Albin Motorbootvaarders, hebben een paar jaar geleden besloten om de Albin 82 MS binnen onze gelederen te halen. Ten eerste omdat wij van mening zijn dat het M deel van MS zeker bij ons thuishoort, maar ten tweede ook omdat de eigenaren van deze prachtige jachten een beetje tussen wal en schip dreigden te belanden: een motorzeiler is geen zeilboot, geen motorboot….maar dan misschien toch wat weer motor- dan zeilboot, en dus van harte welkom!
Hoeveel exemplaren er in Nederland varen is niet bekend; we verheugen ons echter in een aantal spontane aanmeldingen en staan natuurlijk open voor meer. We schatten dat er plm 12-15 schepen in ons land zullen varen.
Lengte Breedte Diepte Gewicht Zeiloppv. Slaap- Water- Brandstof- Motor Aantal Topsnelheid Productie Productie Aantal
plaatsen tank tank PK Knopen start einde geproduceerd
820cm 284cm 120cm 3400Kg 30m2 6 - - Volvo 17 C 36 7 - - -
Copyright 2016