De Albin 30 is eveneens (we neigen om te zeggen: uiteraard) ontworpen door Per Brohall. Deze grote broer van de Albin 25 is een echte halfglijder en beschikt over een forse motor, een gekanteld liggende Perkins van 115 pk.
De boot was in eerste instantie ontworpen voor de inbouw van twee motoren maar de oliecrisis van 1973 gooide echter roet in het eten en men koos uiteindelijk voor de uitvoering van één motor.
De zeer zware (gewicht) Perkins motor ligt iets in stuurboordrichting gekanteld in de boot, en om de boot in evenwicht te houden zitten daarom alle tanks aan de bakboord zijde. De boot zette indertijd de nieuwe lijn in van Albin, iets strakkere boten met een meer aan de tijd aangepast uiterlijk, met name bovendeks; in de romp ziet men echter duidelijk de familietrekken van de andere Albin motorboten terug.
De romp draagt duidelijk de latere signatuur van Per Brohall en met name de boeg en het voorschip zijn herkenbaar en het achterschip is forser uitgevoerd (t.o.v de Albin 25) om vlot tot een echte halfglij-vaart te komen. De knikken in de romp zijn afgerond, zodat het een semi rondspant is.
De boot is absoluut een goed, strak en feitelijk tijdloos ontwerp. Met enige aanpassingen zou de boot ook vandaag de dag goed meekunnen en als eigentijds bestempeld kunnen worden. De boot heeft perfecte vaar- eigenschappen en met de sterke motor is een behoorlijke snelheid haalbaar; naar hedendaagse begrippen is de boot overgemotoriseerd, maar in de jaren 70 en 80 was dit een veelvoorkomend verschijnsel.
Naar onze mening zou een 80 pk motor ook ruimschoots voldoende zijn.
Bij hermotorisering is dit een punt om in de gaten te houden.
De indeling van de voorkajuit : twee aparte bedden in v-vorm in de afsluitbare voorkajuit, aan de bakboordzijde een aparte dinette en aan de stuurboordzijde vindt men de keuken en toilet.
De achterkajuit is, in het licht van de jaren 70-80 van de vorige eeuw bezien, luxe ingericht met twee volwaardige bedden en wasgelegenheid (wasbakje)
De open stuurhut (af te sluiten met een tentdak) beschikt over een tweepersoons stuurbank en een aparte tafel en zitbank.
Vermoedelijk zijn er in Nederland ca. 10 Albin 30’s afgeleverd.
Lengte Breedte Diepte Gewicht Slaap- Water- Brandstof- Motor Aantal Topsnelheid Productie Productie Aantal
plaatsen tank tank PK Knopen start einde geproduceerd
920 318 80 3800 6 105 37 Perkins 115 14 1976 1979 150
H6-35M
Copyright 2016