Op de site ziet u o.a. de kop Albin 27. Eigenlijk is dit een onterechte naam van de boot, die als opvolger van de 25 werd genoemd.
De feitelijke opvolger van de 25 is de 26. Per Brohall ontwierp deze boot, maar aangezien het einde van het bestaan van de Albin werf in zicht bleek, zijn er niet zo veel meer van gebouwd. Nadere details over deze Albin 26 ziet u elders op deze site; Per heeft nimmer een 27 ontworpen.
Er is tot op de dag vandaag wel een Albin 27 in productie, maar dat betreft een product van de Amerikaanse Albin werf. Een foto plaatsen we bij dit artikel. U ziet daarin nog wel enige gelijkenis met de romp van de 25; de Amerikaanse Albins laten wij echter verder buiten beschouwing op onze site.
Wat wij “voor het gemak” Albin 27 hebben genoemd, is eigenlijk geen Albin!! De boot, waarvan u op de site diverse foto’s kunt zien, is gebouwd door meerdere partijen, en wel na het faillissement van de Zweedse werf.
Zover wij hebben kunnen nagaan, zijn er mallen van de romp van de 25 gaan “zwerven” en zo zijn er door meerdere partijen boten gebouwd, welke gebaseerd zijn op de romp van de oude vertrouwde Albin 25. Een nieuwe deklayout is ontworpen, maar niemand weet nog door wie. Zweden, Engeland, Polen en Nederland worden genoemd als landen waarin deze 25- derivaten gebouwd zouden zijn.
De boot is o.a. (eenmalig) gebouwd door het toenmalige bedrijf Albin Scanship Maritiem in Weesp. Hoewel de naam dit doet vermoeden, had dit bedrijf niets te maken met Albin Marin uit Zweden of met Albin Nederland in Weesp; dit laatste met dien verstande dat dit bedrijf werd gevestigd op hetzelfde adres als de eerdere Albin importeur. Albin Scanship Maritiem is naderhand omgezet in het thans nog steeds bestaande bedrijf De Bruin in Weesp.
De boot is indertijd op de markt gebracht als Albin 800. Een testverslag van de Waterkampioen vindt u elders op deze site. Er is slechts 1 exemplaar gebouwd, en het is onbekend waar dit schip is gebleven.
Vervolgens is, op basis van dezelfde mallen, een Albina 800 op de markt gebracht; het is onbekend door welk bedrijf. Naderhand is er de Bonum en de Bonum 800 op de markt gekomen. Deze laatste zijn weer gebouwd in Zweden, en voor zover bekend is er slechts 1 naar Nederland gekomen, in eigendom van de welbekende Kaspar van Zuilekom, auteur van vele (technische) watersportboeken. Naar verluidt zou deze boot momenteel, in eigendom bij een andere eigenaar, in Grou varen.
Tenslotte, Paul Sluimer uit Gorinchem heeft eenzelfde boot laten bouwen in Polen, en afgebouwd in Nederland. Deze boot vaart nog steeds in Gorinchem, en Paul heeft hem onder diverse namen (Albin 25 Bonum Waterkater) geprobeerd op de markt te brengen. Voor zover bekend is er van dit model slechts 1 gebouwd.
Alle bovengenoemde boten hebben een ding gemeen: het zijn allemaal rompen op basis van de Albin 25, meestal “verlengd” (dit woord staat met opzet tussen aanhalingstekens, omdat de verlenging telkens is gerealiseerd door een zwemplatform/trimplateau aan de boot aan te brengen) en een andere deklayout.
Klik hier voor het introductie blad van de Albin 800 van de ANWB
Als wij meer informatie kunnen vinden, zullen we hier melding van maken.
Lengte Breedte Diepte Gewicht Slaap- Water- Brandstof- Motor Aantal Topsnelheid Productie Productie Aantal
plaatsen tank tank PK Knopen start einde geproduceerd
800 260 80 2000 4 120 120 Volvo Diesel 57 25 1986 onbekend onbekend
Copyright 2016