De Albin 25 is ontworpen door Per Brohall voor de ruige Zweedse kustwateren en is de eerste door de firma Albin in serie gebouwde polyester kajuit motorboot. De boot beschikt over een voor en achterkajuit gescheiden door de ruime open kuip.
De open stuurhut met tentdak en groot voorraam is kenmerkend voor de 25. De stuurstand beschikt over een ruime kaartentafel.
Het onderwaterschip is een s-spant met een lange doorlopende kiel. De motor is traditioneel opgesteld in het midden van de boot.
De allereerste Albin 25’s werden (uiteraard) met een Albin benzine motor geleverd en later met een Albin dieselmotor, nog later werd een Volvo diesel toegepast. Bijzonder zijn de ingebouwde luchtkanalen (lucht voorziening motor) die uitkomen in het achterdek.
De indeling van de voorkajuit : v-vormige zit/slaapbanken in het voorschip met een tafel in het midden, aan bakboord de kombuis en aan stuurboord een met een deur afsluitbaar toilet.
In de stuurhut werd standaard een twee persoonsbank gemonteerd waar zowel de stuurman en een passagier konden plaatsnemen; daarnaast twee zitbanken in de lengterichting.
De achterkajuit beschikt over twee slaapplaatsen voor volwassenen, die in de lengte richting van de boot liggen; het voeteneind steekt deels onder de zitbanken in de kuip.
Er zijn de volgende uitvoeringen leverbaar geweest; Standaard en De Luxe.
De Albin 25 is ook leverbaar geweest als Motorsailor en als Fisherman (zonder achterkajuit) Zie de afbeeldingen hiernaast.
Helaas is het exacte aantal verkochte Albin 25’s in Nederland niet meer te achterhalen, maar naar schatting zijn dat er ca. 200 stuks !
Ongeveer 10 stuks zijn als casco geleverd en door Albin Nederland afgebouwd.
Lengte Breedte Diepte Gewicht Slaap- Water- Brandstof- Motor Aantal Topsnelheid Productie Productie Aantal
plaatsen tank tank PK Knopen start einde geproduceerd
760cm 260cm 70cm 1700Kg 4 65 80 Albin O-22 12 8 1969 1978 ca. 2500
Albin AD-2 22 8
VP MD2B 25 8
VP MD3B 36 10
Copyright 2016