Toen we, achteraf bezien, te maken kregen met het ‘begin van het einde’ van de Albin werf in Zweden, waren er daar al ontwerpen gemaakt voor de opvolgers van de Albin 21 en 25. Respectievelijk zijn dit de Albin 23 en 26 geworden.
De Albin 26 is beperkt in productie genomen. Het is gebleven bij de bouw van ongeveer 100 boten. Kijk elders op de site voor meer informatie over de Albin 26.
De 23 is, als opvolger van de 21, wel in grotere aantallen gebouwd en verkocht, met name in Scandinavie. Het exacte aantal is helaas onbekend, maar veel zijn het er niet meer geworden.
De 23 is eigenlijk niet veel anders dan een iets verlengde 21, waarbij de hoogte van de romp ook iets groter is geworden. Het achterschip is aangepast met name in de breedte, en de opbouw en kuip hebben een andere layout gekregen. Het zag er allemaal wat moderner uit, zoals dat in die tijd mooi gevonden werd: strak, hoekig, maar de mooie romp is gebleven.
De indeling is vrijwel identiek aan die van de 21, en met name de keuken in de kuip valt op. Het grote verschil tussen de 21 en 23 is, naast de iets grotere lengte, de raampartij in de kuip. Daar waar de 21 het karakteristieke open dak had met de “beugel” er achter, kreeg de 23 een aluminium raampartij met volledig open kuip. Afdekken werd gedaan dmv een tent.
De boot is vervolgens uitgerust met sterkere motoren van Volvo Penta dan welke in de 21 ingebouwd werden.
In Nederland is de 23 indertijd door Albin Nederland nog wel aangeboden en waarschijnlijk een paar keer verkocht. Tot op heden is er bij de Kring van Albin Motorbootvaarders slecht 1 ‘ 23 ‘ bekend, welke in de omgeving van Rotterdam zou varen. We hebben deze boot echter nog niet daadwerkelijk kunnen opsporen.
Lengte Breedte Diepte Gewicht Slaap- Water- Brandstof- Motor Aantal Topsnelheid Productie Productie Aantal
plaatsen tank tank PK Knopen start einde geproduceerd
700 270 70 1800 3 125 110 Volvo 35 9 1978 1981 ca. 225
Penta
Copyright 2016